Online marketing technieken toepassen

Wanneer je een ondernemer bent, dan is het belangrijk om altijd bezig te blijven met de groei van je bedrijf. Het gezegd ‘stilstaan is achteruitgaan’ is een bekende bij veel ondernemers.

Vroeger (10-15 jaar geleden) kon je nog makkelijk nieuwe klanten aantrekken door een advertentie te plaatsen in een magazine of bijvoorbeeld een lokale krant. Alhoewel dit nog steeds een goed kanaal kan zijn voor sommige markten, gebeurd het meeste tegenwoordig online. Dat is dus ook waar je als bedrijf moet zijn in deze tijd. En het is ook zeker geen tijdelijk iets wat minder zal gaan worden. Zoals het er nu naar uitziet, zal er alleen maar meer gebruik gemaakt worden van het internet.

Welke kanalen zijn er?

Het doel van alle online marketing activiteiten die je uitvoert, is om meer bezoekers naar je website te krijgen en deze bezoekers om te zetten in leads of klanten. Nu we duidelijk hebben wat het doel is, kunnen we het gaan hebben over de diverse kanalen die er zijn. Dat zijn er namelijk nogal wat. Er zijn echter een aantal belangrijke kanalen die over het algemeen een de grootste impact zullen hebben.

online marketingOnline adverteren: Er zijn op internet veel bedrijven waar je kunt adverteren. Het belangrijkste van het online adverteren is dat je kunt specificeren wie de advertenties te zien krijgen. Je wilt namelijk je product aanprijzen aan mensen die mogelijk interesse hebben in het product. Zo is er bijvoorbeeld het advertentieplatform Adwords, van zoekgigant Google. Wanneer mensen iets nodig hebben, maken ze gebruik van de zoekmachine om dit te vinden. Dit kunnen producten, diensten of informatie zijn. Als bedrijf kun je een advertentie tonen aan deze groep mensen en je hoeft alleen af te rekenen op het moment dat er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Dit heeft ook wel PPC, wat staat voor Pay per Click. Adwords is voor vrijwel ieder bedrijf interessant, puur omdat mensen zelf zoeken naar de diensten of producten. De kans is dus groot dat je hier klanten uit kunt halen. Naast Adwords hebben de anderen zoekmachines zoals Bing ook een advertentieplatform waar je kunt adverteren. Het grootste marktaandeel is echter voor Google, het kan dus wel interessant zijn om bij de kleinere partijen te adverteren, maar dit moet per geval worden uitgetest.

Het online adverteren beperkt zich ook niet tot de zoekmachines. Ook de sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn bieden de mogelijkheid om te adverteren. Dit is echter compleet anders dan het bij een zoekmachine werkt. Op deze platformen zijn mensen vaak niet actief aan het zoeken naar een bepaalde dienst of product. Het targetten van mensen gaat dan ook vaak op basis van ingevulde interesses of functie. Ook hier kunnen zeker goede resultaten van komen, het is echter wel belangrijk om te realiseren dat het het anders is dan anders.

Zoekmachine optimalisatie: naast het online adverteren is het ook mogelijk om organisch beter vindbaar te worden in Google en andere zoekmachines. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit kan doorgaans veel opleveren, omdat er een stortvloed aan nieuwe bezoekers naar een website gestuurd kan worden door de juiste technieken in te zetten. Doorgaans neemt zoekmachine optimalisatie wel wat tijd in beslag. De site moet technisch helemaal goed in elkaar steken en alle optimalisatie technieken moeten erop worden toegepast. Daarnaast moet er doorgaans gewerkt worden aan de inkomende links van een website. Dit zijn als het ware stemmen van externe partijen, die ervoor zorgen dat een website populairder wordt. Zoekmachine optimalisatie of SEO is over het algemeen de meest interessant vorm van verkeer naar een website, het neemt dus echter wel wat tijd in beslag voordat het gerealiseerd is. Natuurlijk is webdesign van je site ook enorm belangrijk. Vaak is het dan ook een goed idee om dit te combineren van een online advertentie campagne, zo weet je zeker dat je direct goede bezoekers naar je website krijgt. Iets wat Google ook weer meeneemt in de optimalisatie van een website.

Zelf online marketing doen of uitbesteden?

traffic websiteEr is online veel informatie te vinden over online marketing technieken die kunnen worden toegepast op een website. De vraag die je jezelf als ondernemer moet stellen is of het de tijd waard is om er zelf achteraan te gaan. Alles valt natuurlijk te leren, maar je hebt waarschijnlijk een eigen business waar je veel tijd aan besteed. Er zijn voldoende cursussen waar je zeker wat kunt leren en na verloop van tijd wordt je er natuurlijk steeds handiger in, dat moge duidelijk zijn. Er zijn echter ook gespecialiseerde mensen of bureaus die je kunnen helpen met de online marketing van je website. Doorgaans is het dan voor een goed lopend bedrijf een beter idee om een samenwerking aan te gaan met een partij die zich hierin specialiseert.